Wczesne wspomaganie rozwoju

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

 

Wczesne wspomaganie rozwoju to forma pomocy dzieciom, których rozwój przebiega w sposób nieprawidłowy, ze względu na wykrytą niepełnosprawność. Wczesne wspomaganie powinno zostać podjęte jak najwcześniej, aby pobudzić właściwy rozwój psychoruchowy i społeczny dziecka, co pozwoli skompensować występujące u dziecka dysfunkcje oraz deficyty, zapobiegając równocześnie powstawaniu zaburzeń rozwoju o charakterze wtórnym.

 

Wczesnym wspomaganie obejmowane są dzieci ze wszystkimi problemami rozwojowymi, a w szczególności:

  • dzieci z uszkodzonym wzrokiem

  • dzieci z uszkodzonym słuchem

  • z niepełnosprawnością ruchową

  • niepełnosprawnością umysłową

  • z autyzmem

  • z zaburzeniami zachowania

 

 

 

Niepokojące objawy w rozwoju dziecka

Sześć miesięcy

Jeden rok

Dwa lata

Trzy lata

  • nie patrzy na rodziców/rodzeństwo

  • nie odwzajemnia uśmiechu

  • nie angażuje się w zabawę własnym ciałem (dłonie, stopy, włosy, usta)

  • nie utrzymuje sztywnej główki w pozycji pionowej

  • nie podąża wzrokiem za przedmiotem lub osobą

  • nie obraca się na boki

  • nie obraca się z brzucha na plecy

  • nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku

  • nie reaguje na nagły hałas

  • nie odróżnia obcych osób w otoczeniu

  • zbytnio ufa obcym osobom

  • nie gaworzy

  • nie naśladuje prostych gestów i zabawami

  • nie utrzymuje zabawki w ręku

  • nie wyciąga rączek do znajomych osób

  • nie okazuje emocji (złość, radość, zadowolenie)

  • nie chwyta zabawek

  • nie bawi się zabawkami

  • nie siedzi samodzielnie

  • nie reaguje na swoje imię

  • nie naśladuje prostych zabaw z użyciem zabawek

  • nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń

  • nie chodzi samodzielnie

  • nie szuka zabawek, które zgubiło

  • nie manipuluje przedmiotami (przekładanie z ręki do ręki, zabawa)

  • nie naśladuje dźwięków

  • nie inicjuje zabawy

  • nie bawi się prostymi zabawkami w sposób zgodny z ich przeznaczeniem

  • nie jest ciekawe

  • nie bada i nie odkrywa nowych rzeczy

  • nie interesuje się światem zewnętrznym

  • nie wykorzystuje mowy do komunikacji

  • nie poznaje podstawowych części ciała

 

Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzone są w zależności od potrzeb dziecka przez specjalistów zatrudnionych w Spółdzielni Socjalnej Progres:

  • specjalista wczesnego wspomagania rozwoju

  • pedagog

  • logopeda

  • surdopedagog

  • surdologopeda

  • terapeuta integracji sensorycznej

  • fizjoterapeuta

  • psycholog dziecięcy

  • oligofrenopedagog

 

Wszelkie działania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju mają na celu podniesienie poziomu funkcjonowania dziecka oraz wspieranie rodziców w procesie opieki i wychowania.

 

Gabinet Psychologiczno-Terapeutyczny

Marcelina Różycka
ul. Świecka 45a
89-500 Tuchola
Tel. 660-088-129,
e-mail: marcelina.rozycka@gmail.com

Usługi opiekuńcze

Joanna Karwasz
tel. 662-480-764

Godziny otwarcia

Poniedziałek: 8:00-19:00
Wtorek: 8:00-19:00 
Środa 8:00-19:00
Czwartek: 8:00- 19:00
Piątek 8:00-19:00 

W celu umówienia się na wizytę
proszę o wcześniejszy kontakt telefoniczny.

Created by VOBACOM sp. z o.o. Inteligentne rozwiązania dla firm i instytucji